12°C
ANKARA HAVA DURUMU12°C Parçalı Bulutlu
BİZE ULAŞIN info@otd.com.tr

Haberler

OTOMOTİV TÜKETİCİLERİ DERNEĞİ

Araçların Otonom Hale Gelmesi Ve Veri Güvenliği

- +

İsrailli akademisyen Yuval Noah Harari yeni bir kitap çıkardı. Otomotiv dünyasını da yakından ilgilendiren bu kitap, algoritmaların ve yapay zekanın olası tehditlerinden bahsediyor. Harari’ye göre bu teknolojik gelişmeler, Afrikalı kabilelerin boncuk karşılığı arazi takası kadar kötü bir pazarlık.

Google, Whatsapp ve Facebook gibi uygulamaların “Big Data” adı verilen yöntemle gelir elde ettiklerine dair birçok kanıt mevcut. Bu uygulamalara girildiğinde ve işlem yapıldığında büyük şirketler için altın değerinde bilgi, kullanıcılardan firmalara aktarılıyor. Otomobil firmaları kullanıcıyı anlamak ve ne istediğini öğrenebilmek adına benzer uygulamalardan yararlanmak istiyor.

Bayilerin elinde de birçok otomotiv kullanıcısının tercihleri ve bilgileri mevcut. Bayiler pazarlama şirketleri aracılığı ile tüketiciye ulaşarak araç satmayı deniyorlar. Büyük firmalar ise kullanıcıyı daha iyi anlamak için tüketicilerin yaptığı aramalara odaklanıyorlar.

Araçlar dijitalleştikçe hayatımıza Apple CarPlay ve Android Auto gibi uygulamalar girdi. Bu uygulamalar araçlara entegre edilerek, kullanıcının aracı dilediği gibi özelleştirebilmesine olanak tanıyor. Tabi ki kullanıcıların verileri de bu uygulamalar sayesinde firmaların eline geçiyor.

Birçok otomotiv firmasının Apple, Google ve Amazon gibi şirketlere yönünü çevirmiş durumda. Şirketlerin daha önce ki topladığı veriler yetersiz ve karışıktı. Otomotiv şirketleri CarPlay ve Auto gibi uygulamalar ile verileri elde etse de bu veriler aynı zamanda Apple ve Google gibi şirketlere de aktarılıyor. Şirketler bu durumun kendi aleyhine olduklarını fark edince kendi uygulamalarını geliştirmeye başladılar.

Mercedes’in geliştirdiği sistem olan MBUX, mesaj okuyabiliyor ve tüketicinin tüm yol rotasını hafızasına kaydediyor. Bu şekilde de veriler firmaların eline geçmiş oluyor. Şirketler bu sayede; kişinin nereyi ziyaret ettiğini, boş vakitlerini, yemek tercihlerini ve dinlediği müzik gibi hayati ve kişisel verileri ele geçirebiliyor.

Yeni teknoloji olan Biyometrik sensörler ise kişilerin ruh halini öğrenebiliyor. Kişi yorulduğunda kahve veya mola yapılmasını tavsiye eden araçlar bile var. Teknolojinin bu denli gelişmesi ise verilerine dikkat eden kullanıcıları korkutuyor. Şirketler daha fazla gelir elde edebilmek adına biz tüketicilerin her adımını öğrenmek ve kişisel verilerimizi elde etmek adına milyarlarca dolar harcamaktan geri kalmıyorlar.

Otonom araç teknolojisi de uzun süredir üzerinde çalışılan bir konu. Otonom araçlar sayesinde kullanıcı verileri daha iyi şekilde alınabilecek. Bu işin içerisinde devletlerinde olduğu uzmanlar tarafından belirtiliyor.

Teknolojinin sürekli gelişmesi sayesinde kazalar azalıyor ve araçlar daha otonom hale geliyorlar. Şuanda herhangi bir sorun olmasa da verilerimiz tamamen karşı tarafın eline geçtiğinde, bu durum kimsenin hoşuna gitmeyecek. Kitabın yazarı ise bir gün bu durumun tamamen gerçekleşeceğini ve bunu engellemenin mümkün olmadığını düşünüyor.

YORUM GÖNDERYorumlarınızı göndermek için alt kısımdaki formu kullanabilirsiniz.